Marah

picture taken from Google Image

Selalunya, kalau lepas keluar dari bilik bos, PA dia mesti tanya..kena marah ke? hah takde soalan lain nak tanya pulak minah ni.. :) saya dah biasa kena marah sampai tahap maki hamun ni. Alah bisa tegal biasa.  Tahap imun tinggi. Telinga tebal punya.

Biasanya, lepas kena marah, saya akan berfikir sejenak. kalau la saya di tempat bos, perlu ke saya marah begitu? sebab saya tak penah marah staff saya walaupun kadang2 kesilapan mereka membuatkan saya dimarah. Ada kalanya hilang sabar juga tapi saya fikir kita ni semua manusia. Tak sempurna. Tapi bos besar tak mau terima alasan tu. Salah sikit je, satu ofis terbakar dengan amarahnya.

Selalunya bila berhadapan dengan orang yang marah, bagaimana kita bereaksi?Bagaimana pula kalau kita sendiri yang sedang marah.  Hmm saya baru perasan MARAH kalau dieja terbalik jadi HARAM..hehe..ok berbalik kepada isu di atas, bagaimana berhadapan dgn org yang sedang marah? berdasarkan pengalaman saya, jgn menjawab..walaupun kita tahu bukan salah kita, biarkan dia hamburkan kemarahan dia dulu. lepas tu cepat2 keluar dari bilik dia :) dlam situasi ini bilik bos. Entahlah saya ini jenis yang menyimpan jugak dan makan dalam..cepat terasa tapi berhadapan dgn bos yang suka marah ini saya belajar pekakkan telinga tapi saya pastikan dia takkan marah ke atas perkara yang sama lagi.

Bagaimana pula kalau kita sedang marah? Dah lama rasanya tak marah orang ni.  Dulu2 masa jaman muda2 dulu, suka la marah org tapi marah budak2 kecik je la..nak marah org besar rasanya tak berani..heheh. Saya tak suka bila saya marah sebab kadang2 saya akan mengeluarkan perkataan yang mengguriskan hati org yang dimarah dan lepas itu sya akan menyesal.  Betul la kan kalau kita tengah marah, kalau sedang berdiri, duduk. kalau tak hilang juga marah tu, baring. kalau tak, amik air semayang dan semayang sunat. sampai ke situ sekali kewajipan menjaga nafsu amarah ni.

Bagaimana kalau 2 ornag tengah marah memarahi, dan kita berada di sistu sebagai pemerhati tanpa rela :) ahah..berdiam diri jugak dan dgr butiran pergaduhan sbb lepas tu bole gosip..not good :) jgn sesekali berkata apa2 sebab org tgh marah ni, kalau kita tak sokong dia terutamanya, dia akan hot n spicy..diam jugak dan tgu turn utk beredar dari situ..dlm situasi ini bilik bos :) bila bos bagi kebenaran, cepat2 lah keluar.

Tips ni saya je yg gunapakai sebab rasanya bersesuaian dengan saya. Lain orang lain caranya menangani situasi marah ni.

Wallahua'lam.

0 comments: