Umrah Journey Part 1

Pegi umrah ni dah lama(Mac). Ni baru nak buat entry supaya tak lupa pengalaman indah di tanah haram.  Bertolak dari rumah ke KLIA arnd 12 since Tn. Hj. kata kena ada sana before 1pm.  Since mak saya ikut sekali, adik-beradik saya semua menghantar ke KLIA termasuk mak mentua saya.

bergambar kenangan di KLIA


gambar berdua mesti ada ;)
Flight naik MAS. Senang la sikit since dah biasa dgn MAS. Settle check in, pergi sembahyang kat surau KLIA. Mak ai..ramainya orang...semuanya yang semayang kat situ rasanya nak pegi umrah.  Alhamdulillah berjaya jugak squeeze in dan buat jamak takdim.  Flight bertolak jam 5.30 but dh kena masuk pkl 3.  After saying goodbyes, kami ber3 masuk balai berlepas...tgu flight 5.30 as promised.  Saru flight tu semua rombongan umrah. Ada yang dh pakai ihram sebab mereka akan ke mekah dulu sdgkan my group akan ke madinah dulu. 8 hours flight, we eat, sleep and ada yg recite Quran. Perasaan teruja dan gementar bercampur baur. Tak tau nak expect apa since kami ni first timer.

Sampai Jeddah airport dlm pkl 9pm waktu jeddah.  Letihnya ya amat.  Rupanya ujian bermula di sini. Berhadapan dgn imigresen Arab ni amatlah mencabarnya. We spend almost 2 hours kat sini. Hmm saya cuma banyak berdoa semoga Allah mudahkan urusan kami ini.  Lepas imigresen check, kami sembanhyang dulu jamak takhir.  Bas dah tunggu untuk perjalanan ke Madinah pulak which is will take another 8 hours lagi.  Dalam bas, mutawif bagi pengenalan sikit pasal perjalanan kami ni.  Sepanjang perjalanan, kami berdoa dan berzikir. Lama2 makin slow suara zikir ganti dgn suara berdengkur ;) ya lah..masing2 letih. 

Bas berhenti halfway kat RnR..bukan mcm RnR PLUS la, tapi ok la bole melepas lelah dan mengisi perut.  Kami dijamu dengan nasi arab. marvellous. nasi arab paling sedap pernah saya makan. Takkan jumpak di Malaysia. memang original rasanya.


bergambar depan restoran di RnR. tak ingat nama restorannya

Berenti dalam 30 minit pastu continue lagi journey ke Madinah. Bila mutawif announce dah masuk sempadan Madinah, hati rasa makin sayu.  Hajat menjejakkan kaki ke tanah yang pernah menjadi tempat tinggal Rasulullah SAW dan para sahabat baginda hampir tecapai akhirnya. 

Akhirnya sampai di Madinah menjelang subuh. Lagi beberapa minit nak azan. Subhanallah, bila mata terpandang sisi Masjid Nabawi, semua kami tergamam tak tahu nak cakap apa. Saya merasa amat teruja, dalam hati berasa bersyukur dan masih lagi tak sangka akhirnya saya sampai juga ke sini.  To be continued......

0 comments: